معرفی و نقد 10 تا از بزرگترین ایرادات انیمه solo leveling نسبت به مانگای آن
انیمهی «سولو لولینگ» با اقتباس از مانگا و لایت ناول، این فرنچایز را به سطحی جدید رسانده است. با وجود هیجان زیادی که از قبل برای این سری وجود داشت، کیفیت کلی انیمه آن را به یکی از بزرگترین انیمههای حال حاضر تبدیل کرده است. به طور کلی، انیمه یک دستاورد شگفتانگیز بوده و توانسته یک مانگا و لایت ناول محبوب را به چیزی حتی بزرگتر تبدیل کند. با این حال، همهچیز در انیمهی «سولو لولینگ» بهتر از مانگا نیست.
همیشه وقتی یک سری از رسانهای به رسانهی دیگر منتقل میشود، چیزی در ترجمه گم میشود و این موضوع در مورد «سولو لولینگ» نیز صادق است. تغییرات اجتنابناپذیر بودند و برخی از آنها حتی بهتر هم شدهاند. از طرف دیگر، تغییرات بحثبرانگیزی نیز وجود دارند که انیمه در اقتباس از منبع مانگا انجام داده است. حتی یک اقتباس انیمهای عالی مثل «سولو لولینگ» هم نمیتواند کامل باشد، اما اگر برخی از تغییرات ناخوشایند آن کمتر بود، انیمه به کمال نزدیکتر میشد.
۱۰. سونگ جینوو در انیمه کمتر ضدقهرمان به نظر میرسد
انیمه اقدامات بحثبرانگیز جینوو را قابلقبولتر نشان میدهد
سونگ جینوو همیشه شخصیتی پیچیده بوده است، چرا که او با انسانیت خود درگیر میشود و اعمالی که سیستم از او میخواهد انجام دهد، او را به چالش میکشد. در مقایسه با شخصیتپردازی او در انیمه، جینوو در مانگا شخصیتی تاریکتر و کمتر پشیمان از اعمال ناخوشایند خود است. انیمه برای انسانیتر نشان دادن جینوو، صحنههایی اضافه کرده که تضادهای درونی او را نشان میدهند. این کار او را واقعبینانهتر و relatableتر میکند، اما همیشه این تغییر مثبت نیست.
این صحنهها لبههای تیز شخصیت جینوو را کمرنگ میکنند و حس ضدقهرمانی او را که در مانگا وجود داشت، کاهش میدهند. اگرچه این خوب است که جینوو انسانتر و پیچیدهتر شده، اما برخی از جنبههای تاریک شخصیت او کمرنگ شدهاند. مانگای «سولو لولینگ» با اضافه کردن صحنههای خندهدار، جینوو را قابلقبولتر نشان میداد، اما او در مانگا همیشه کمتر پشیمان بود تا در انیمه.
۹. صحنههای خندهدار و چیبیاستایل از انیمه حذف شدهاند
مانگای «سولو لولینگ» با صحنههای خندهدار به جینوو شخصیت میداد
انیمهی «سولو لولینگ» سبک بصری و انیمیشن عالیای دارد، اما چیزی در ترجمه گم شده است. بسیاری از خندهدارترین لحظات مانگا زمانی بود که شخصیتها با حالات چهرهی خندهدار و اغراقشده ظاهر میشدند. متأسفانه، این لحظات تقریباً به طور کامل از انیمه حذف شدهاند. انیمه به جای آن، سبک بصری یکدستتری را انتخاب کرده که تناسب و آناتومی شخصیتها را حفظ میکند.
در مانگای «سولو لولینگ»، حالات چهرهی چبیاستایل لحظات جدی را میشکست و شخصیتها را خندهدار و تقریباً بزرگتر از زندگی نشان میداد. این حالات چهره بهدلیل غیرواقعی بودن، بهویژه برای شخصیتی مثل جینوو که معمولاً تاریک و جدی بود، بهیادماندنی میشد. رویکرد واقعبینانهتر انیمه لحظات کمدی را بهطور قابلتوجهی کاهش داده است، بهویژه در مورد سربازان سایه. خوشبختانه، انیمه بهطور کامل طنز سری را حذف نکرده، اما قطعاً نسبت به مانگا بسیار انتخابیتر عمل کرده است.
۸. انیمهی «سولو لولینگ» هویت ملیگرایانهی سری را حذف کرده است
منبع اصلی کاملاً کرهای است، اما انیمه تمرکز را تغییر داده است
«سولو لولینگ» یک سری فانتزی قدرت با پیچوخمهای تاریک و شرارتآمیز است، اما در پسزمینهی آن نیز یک فضای سیاسی و بینالمللی وجود دارد. در حالی که این سری بهاندازهی «بازی تاجوتخت» پیچیده نیست، درگیریهای بینالمللی شکارچیان و تأثیر هیولاهای جادویی و دروازهها بر دنیایی که زمانی شبیه دنیای واقعی بود، جنبهی جالبی از سری است. بخش بزرگی از این دنیاسازی این است که داستان در کرهی جنوبی اتفاق میافتد. هویت ملی شخصیتها نقش مهمی در روایت دارد و این موضوع حذف آن در انیمه را عجیبتر میکند.
در حالی که نسخهی بینالمللی انیمه بهاندازهی نسخهی ژاپنی پیش نرفته است (که نامها و مکانها را تغییر داده)، انیمه بهطور کلی تلاش کرده است تا تأکید منبع اصلی بر هویت ملی را به حداقل برساند. نسخهی بینالمللی انیمهی «سولو لولینگ» بهطور آگاهانه تلاش میکند تا از ذکر کشورها یا ملیتهای خاص تا حد امکان اجتناب کند. در آرکهایی مثل «حمله به جزیره ججو» که هویت کشور نقش محوری دارد، انیمه خطر از دست دادن بخشی از جذابیت مانگا را دارد.
۷. انیمهی «سولو لولینگ» صحنههای خندهدار مانگا را حذف کرده است
سربازان سایه بهویژه ضرر میکنند
انیمه در مورد کمدی «سولو لولینگ» عملکرد ضعیفی داشته است. هنوز هم صحنههای خندهداری وجود دارند که صداپیشهها اغلب آنها را حتی بهتر از مانگا اجرا میکنند، اما متأسفانه این صحنهها بسیار کمتر از منبع اصلی هستند. در بسیاری از موارد، انیمه برخی از لحظات کمدی بهیادماندنی مانگا را بهطور کامل حذف کرده و بخشی از جوهرهی جذابیت مانگا را از دست داده است.
همانطور که انتظار میرود، با توجه به شخصیتهای غیرکلامی قوی سربازان سایه در آرکهای اولیهی سری، بسیاری از لحظات کمدی حذفشده در فصل دوم انیمه مربوط به ارتش سایهی جینوو هستند. به نظر میرسد این صحنهها برای حفظ سرعت داستان حذف شدهاند، اما در نهایت باعث میشوند سربازان کمتر شخصیتپردازی شوند. جای تعجب نیست که انیمه بخشهای کماهمیتتر منبع اصلی را حذف کند تا داستان را پیش ببرد و جذابیت را حفظ کند، و این یعنی کمدی نسبت به اکشن اولویت کمتری دارد. هیچ طرفدار مانگایی هرگز انیمه را به خاطر حذف صحنهی «آیرن» که جسد یک هیولای جادویی را به عنوان هدیه به جینوو میکشد، نمیبخشد.
۶. هر صحنه ی اضافهشده ای در انیمه لازم نیست که به نمایش در بیاید
حضور بیشتر چوی جونگاین در انیمه نتایج متفاوتی دارد
در حالی که انیمه صحنههای کمدی «کماهمیتتر» را برای حفظ سرعت داستان حذف میکند، به طعنه صحنههای دیگری اضافه میکند که همیشه لازم نیستند. این به آن معنا نیست که هر صحنهی اضافهشده در انیمه منفی است. انیمهی «سولو لولینگ» به شخصیتهای فرعی مثل چا ههاین و گو گونهی توجه بیشتری نشان داده و آنها را بخش مهمتری از روایت کرده است، که این موضوع یکی از مشکلات بزرگ مانگا را برطرف میکند. متأسفانه، همهی این صحنههای اضافهشده به هدف خود که ارتقای روایت است، نمیرسند.
برخی از صحنههای اضافهشده گاهی کاملاً غیرضروری به نظر میرسند، که این موضوع حذف صحنههای دیگر از مانگا را آزاردهندهتر میکند. حضور چوی جونگاین در طول نبرد جینوو و کارگالگان در فصل دوم، قسمت ۶ انیمه، فقط باعث قطع شدن اکشن شد و چیزی اساسی به داستان اضافه نکرد. اگرچه دادن زمان بیشتر به شخصیتها معمولاً چیز خوبی است، اما نتیجه برای جونگاین گاهی اوقات متفاوت بوده است. او در انیمه شخصیتی بسیار برجستهتر از مانگا شده است، و این موضوع نتایج متفاوتی داشته است.
۵. پاپآپهای سیستم در انیمهی «سولو لولینگ» بسیار کمتر شدهاند
مانگای «سولو لولینگ» سیستم را همیشه حاضر در پسزمینه نشان میداد
«سولو لولینگ» همهچیز دربارهی توانایی سونگ جینوو برای لول آپ است، مهارتی که در دنیای شکارچیان او کاملاً غیرعادی است. این توانایی از سیستم جدا نیست، که هنوز هم تا فصل دوم یک راز بزرگ باقی مانده است. در حالی که سیستم در انیمه هرگز به حاشیه نمیرود، حضور بصری آن بهطور قابلتوجهی نسبت به مانگا کاهش یافته است. در مانگا، سیستم همیشه حاضر بود و حس «بازی ویدیویی» بودن سری را تقویت میکرد. سیستم رشد جینوو را برای خواننده آسانتر میکرد، چرا که هر مهارت و توانایی جدید بهطور کامل بررسی میشد.
متأسفانه، پنجرههای پاپآپ سیستم چندان با انیمه سازگار نیستند، چرا که نیاز دارند بیننده برای خواندن آنها توقف کند، که این موضوع با نقاط قوت انیمیشن در تضاد است. پنجرههای پاپآپ سیستم برای تصاویر ثابت مناسبتر هستند، اما در انیمه اکشن را کند میکنند. این موردی است که رسانه با پیام هماهنگ نیست، و تقصیری هم متوجه انیمه نیست. این یکی از دلایلی است که مانگای «سولو لولینگ» همیشه ارزش خواندن را دارد، حتی اگر اقتباس انیمهای آن عالی باشد.
۴. انیمهی «سولو لولینگ» شخصیتها و هیولاهای جادویی را حذف کرده است
دنیای «سولو لولینگ» با شخصیتها و هیولاهایش غنی میشود
در حالی که انیمهی «سولو لولینگ» صحنههای زیادی برای شخصیتهای فرعی اضافه کرده، به طرز عجیبی برخی شخصیتها را نیز بهطور کامل حذف کرده است. چه شکارچیان و چه هیولاهای جادویی، انیمه همچنان شخصیتها را – اغلب جزئی – حذف میکند، بدون اینکه دلیل آن کاملاً مشخص باشد. در طول آرک دروازهی قرمز، تیم حملهی کیم چول در اصل ۱۲ عضو داشت، اما انیمه این تعداد را به ۸ کاهش داد و کماهمیتترین اعضای گروه را حذف کرد. این موضوع برای هیولاهای جادویی برجستهی مانگا نیز اتفاق میافتد.
در آرک دروازهی قرمز، گروه کیم چول ابتدا با یتیها مواجه میشود و سپس با الفهای یخی روبرو میشود، اما انیمه این هیولاها را بهطور کامل حذف کرده است. یک حذف قابلتوجهتر دقیقاً قبل از اولین ملاقات جینوو با چا ههاین اتفاق میافتد. در مانگا، جینوو باس دانجون رتبهی A را میبیند و این باس حضوری ترسناک دارد. در انیمه، او فقط یک دروازه میبیند که راه را به لانهی باس میبندد. اگرچه تقریباً همهی حذفهای شخصیتها در انیمه مربوط به شخصیتهای جزئی هستند، اما همهی آنها اینقدر کوچک نیستند. در فصل دوم، قسمت ۵، اولین حضور یو سو هیون در مانگا بهطور کامل از انیمه حذف شد، که نشان میدهد او ممکن است تا آرک گیلد آهجین معرفی نشود، یا اصلاً معرفی نشود.
۳. چا هه این به یک فن سرویس واضح تبدیل شده است
قویترین شخصیت زن «سولو لولینگ» گاهی استقلال خود را از دست میدهد
انیمهی «سولو لولینگ» به چا ههاین احترام زیادی گذاشته است. او صحنههای زیادی در انیمه داشته که به شخصیتپردازی او کمک کردهاند، از جمله صحنهای که او را در اولین قسمت سری معرفی کرد. در حالی که برخی از این صحنههای اضافهشده برای غنیتر کردن شخصیت او یا تأکید بر قدرت او هستند، برخی صحنهها به نظر میرسد فقط برای فانسرویس اضافه شدهاند. اگرچه مانگا نیز پنلهایی داشت که جذابیت چا را به عنوان یک زن زیبا نشان میداد، اما هرگز به اندازهی برخی صحنههای اضافهشده در انیمه فانسرویسی نبود.
۲. هنر مانگای «سولو لولینگ» جزئیات بیشتر و تاریکتر است
انیمهی «سولو لولینگ» لبههای تیز مانگا را از دست داده است
انیمهی «سولو لولینگ» یکی از بهترینهای حال حاضر از نظر انیمیشن و طراحی بصری است. این انیمه با صحنههای نبرد نفسگیر و روان خود، استانداردهای جدیدی را برای انیمههای شونن تعیین کرده است. با این حال، مانگای «سولو لولینگ» نیز یک اثر هنری فوقالعاده است و این یکی از دلایل اصلی محبوبیت سری بوده است.
اگرچه انیمه کمی خون و خشونت بیشتری دارد، اما تُن کلی و سبک هنری مانگا به آن حس بالغتری میدهد. درخشش چشمهای جینوو و چهرههای وحشتزده دشمنانش در مانگا تأثیر بیشتری دارند. البته این موضوع بیشتر به کیفیت بالای هنر مانگا برمیگردد تا ضعف انیمه. صحنههای نبرد انیمهی «سولو لولینگ» بهخاطر انیمیشن فوقالعادهاش ارزش تماشا کردن را دارد، اما هرگز نمیتواند جای هنر بیزمان دوبو (هنرمند مانگا) را بگیرد.
۱. انیمهی «سولو لولینگ» صحنهها را برای سریعتر کردن ریتم داستان حذف میکند
«سولو لولینگ» حتی بدون سریعتر کردن ریتم، سریالی با سرعت بالا است
یکی از رایجترین انتقاداتی که انیمه از طرف خوانندگان مانگا دریافت میکند، حذف برخی از صحنههای محبوب مانگا است. برخی از این صحنههای حذفشده مهمتر از بقیه هستند. اگرچه حذف صحنههایی مثل رفتن جینوو به بانک یا انجام مأموریتهای روزانهاش تأثیر زیادی روی داستان ندارد، اما همین موضوع در مورد حذف اولین معرفی یو سو هیون در مانگا صدق نمیکند.
منطقی است که انیمه بخواهد برخی بخشها را خلاصه کند تا داستان پیش برود، اما برخی از صحنههای حذفشده قابلدفاعتر از بقیه هستند. اگرچه همهی صحنههای حذفشده از مانگا برای داستان ضروری نیستند، اما بسیاری از آنها برای طرفداران بهیادماندنی هستند، چرا که به دنیاسازی کمک میکنند و شخصیتها را زندهتر و واقعیتر نشان میدهند. از جنبهی مثبت، انیمه همچنان لحظات انسانیسازی برای شخصیتها در جاهای دیگر اضافه میکند، بنابراین جالب خواهد بود که ببینیم شخصیتها در روایت منحصربهفرد انیمهی «سولو لولینگ» چگونه تکامل پیدا میکنند.
نتیجهگیری
انیمهی «سولو لولینگ» یک اقتباس فوقالعاده از مانگا و لایت ناول است، اما تغییراتی که در این مسیر انجام داده، همیشه بهتر نبودهاند. برخی از این تغییرات، مثل اضافه کردن صحنههای بیشتر برای شخصیتهای فرعی، به داستان کمک کردهاند، اما برخی دیگر، مثل حذف صحنههای کمدی یا کاهش حضور سیستم، از جذابیت سری کاستهاند. در نهایت، انیمه و مانگا هر دو ارزش تجربه کردن را دارند، چرا که هر کدام نقاط قوت خود را دارند و تجربههای متفاوتی ارائه میدهند.