انیمههای ایسکای کلاسیک که ارزش تماشا دارند
از اواسط دههی ۲۰۱۰، ژانر ایسکای یکی از موفقترین ژانرها در انیمه بوده است. در هر فصل، حداقل چند شخصیت از دنیای “واقعی” به یک دنیای فانتزی جذاب منتقل میشوند. انیمههای ایسکای آنقدر رایج شدهاند که اکنون ایدههای خاص خود را به زیرژانرهایی مانند انیمههای “شرور زن” و سریالهای مبتنی بر بازیهای واقعیت مجازی تقسیم کردهاند و همچنان سریالهای جدیدی در این زیرژانرها تولید میشود.
اما زمانی وجود داشت که انیمههای ایسکای آن چنان که امروز بر دنیای انیمه سلطه دارند، در این عرصه حضور نداشتند. سریالها با فاصلهی زمانی بیشتری منتشر میشدند، اما اغلب به آثار کلاسیک افسانهای تبدیل میشدند. در حالی که برخی از طرفداران ممکن است فکر کنند تمام آنچه این ژانر ارائه میدهد را میدانند، سریالهای کلاسیکی وجود دارند که ارزش تمام هیجانی را که طرفداران برایشان دارند، دارا هستند.
در ادامه به برخی از این انیمههای کلاسیک ایسکای میپردازیم:
۱. بینندهی اسکانفلون (Vision of Escaflowne)
این انیمه هرگز در تلویزیون کابلی پخش گستردهای نداشت، اما تنها با تبلیغات دهان به دهان به یک اثر فوقالعاده محبوب تبدیل شد. این انیمه که ساختهی شوجی کاواموری، خالق مکراس است، فانتزی، عاشقانه و مکایی را ترکیب میکند تا اثری جذاب برای همه مخاطبان خلق کند. داستان اصلی حول محور هیتومی، یک دانشآموز دبیرستانی است که توسط پسری جوان به نام ون به دنیای گایا کشیده میشود. همانطور که انتظار میرود، گایا دنیایی است که در اثر حملات مداوم امپراتوری شیطان صفت زایباخ، درگیر جنگ است. ون برای مقابله با زایباخ به قدرت مکای خود، اسکانفلون و قدرت پیشگویی هیتومی تکیه میکند.
۲. دوازده پادشاهی (The Twelve Kingdoms)
یادگیری قوانین بقا در دبیرستان به اندازه کافی سخت است؛ و هنگامی که ناگهان سرنوشت یک پادشاهی کامل بر دوش کسی گذاشته شود، سختتر هم میشود. این دقیقاً همان چیزی است که برای یوکو ناکاجیما اتفاق میافتد. او زندگی کسلکنندهای دارد تا اینکه با مردی از دنیای دیگر روبرو میشود. این مرد با اعلام اینکه یوکو وارث تاج و تخت کشورش است، او را به دنیای دوازده پادشاهی میکشاند، جایی که یوکو مجبور میشود برای زنده ماندن مجموعهای کاملاً جدید از قوانین را بیاموزد.
۳. کیبا (Kiba)
کیبا احتمالاً آخرین سریال ایسکای بزرگی است که قبل از تغییر نگرش همگان نسبت به ایسکای توسط “شمشیر هنری آنلاین” منتشر شد. این سریال داستان زد، مرد جوانی را روایت میکند که در جامعهای سرکوبگر گرفتار شده و یک روز به دنیای جدیدی سفر میکند. در این دنیای جدید، زد فرصتی برای تحقق بخشیدن به پتانسیلهایش پیدا میکند و برای رسیدن به آزادی واقعی تلاش میکند.
۴. ماجراجویی دیجیمون (Digimon Adventure)
دیجیمون ادونچر احتمالاً مسئول آشنایی اکثر طرفداران انیمهی متولد دههی هفتاد شمسی با مفهوم سفر به دنیای دیگر برای ماجراجویی است. این سریال گروهی از بچههای کم سن و سال را از اردوی فوتبال تابستانی به دنیای دیجیتال میکشاند، جایی که آنها با هیولاهایی ساخته شده از کد دیجیتال، یعنی دیجیمونها، دوست میشوند. این بچهها با کمک دیجیمونهای خود برای نجات دنیای دیجیتال و در نهایت دنیای خودشان میجنگند.
۵. آماتسوکی (Amatsuki)
در آینده، دانشآموزان به همان اندازه که از طریق آموزش سنتی یاد میگیرند، از طریق واقعیت مجازی نیز آموزش میبینند. برای توکیدوکی ریکوگو، تنها شانس قبولی در تاریخ ژاپن، شرکت در یک سخنرانی ویژه واقعیت مجازی است که او را به دوران ادو میبرد. در حالی که در این سخنرانی مشغول است، آماتسوکی مورد حملهی یک شخصیت عجیب قرار میگیرد که چشمش را میگیرد و او را در شبیهسازی حبس میکند. بدون هیچ راه فراری، ریکوگو باید خود را با این بازسازی از ژاپن باستان آشنا کند، جهانی که به نظر میرسد سهم نسبتاً زیادی از موجودات ماوراء طبیعی دارد.
۶. ال هザード: دنیای باشکوه (El Hazard: The Magnificent World)
ال هザード اولین انیمهی ایسکای نیست، اما در دههی ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ نقش مهمی در محبوبیت این ژانر داشت. این سریال در ژاپن به اندازهی کافی محبوب بود که دنبالهها و بازسازیهای متعددی دریافت کند و در آمریکا به اندازهی کافی محبوب بود که به هر کسی که به دنبال یک سریال فانتزی خوب میگشت، توصیه میشد. با نگاهی به گذشته، ال هザード به اندازهای با این ژانر آزمایش میکند که حتی برای اساتید داستانهای مدرن ایسکای نیز ارزش تماشا دارد.
۷. فوشیگی یوجی (Fushigi Yuugi)
زمانی بود که فوشیگی یوجی برای طرفداران انیمهی شوجو ضروری تلقی میشد. در حالی که این فرنچایز همچنان به شکل مانگا ادامه دارد، عدم وجود اقتباسهای انیمه باعث شده است که این سریال از فرهنگ پاپ در غرب محو شود. این واقعا مایه تاسف است، زیرا فوشیگی یوجی هنوز هم به خوبی دهههای پیش است.
۸. شوالیه جادویی رییِرس (Magic Knight Rayearth)
اکنون عجیب به نظر میرسد، اما زمانی وجود داشت که انیمههای ایسکای اغلب شامل مکای فانتزی مخلوط با رباتهای غولپیکر بودند. شوالیه جادویی رییرس در سفیر، دنیای فانتزی که با دعای مداوم ستون خود، پرنسس اسمرالدا، سرپا مانده، اتفاق میافتد. وقتی اسمرالدا ربوده میشود، بهترین شانس سفیر، سه دختر دبیرستانی است که به دنیای آنها آورده شدهاند. خوشبختانه، این سه دختر قدرت خدایان رون، سه ربات جادویی عظیم را نیز دارند تا از آنها حمایت کنند.
۹. اورا بتلر دانباین (Aura Battler Dunbine)
اورا بتلر دانباین اولین سریال انیمهی ایسکای است که از تلویزیون پخش شد. این سریال ساختهی یوشییوکی تومینو، خالق “موبایل سوت گاندام” بر روی مرد جوانی به نام شو زاما تمرکز دارد که در دنیای اسرارآمیز بایستون ول فرود میآید. بایستون ول دنیایی در حال جنگ است که در آن شوالیههایی که قدرت “هاله” را در اختیار دارند، در اورا بتلر میجنگند. به لطف قدرت خود شو، خیلی طول نمیکشد که او خود را درگیر جنگی میبیند که حتی کاملاً آن را درک نمیکند.